Thursday, May 23, 2013

Alam ini adalah sebuah ‘sekolah’ yang besar


Alam ini adalah sebuah ‘sekolah’ yang besar. Setiap manusia adalah para pelajarnya. Dan kita terpaksa belajar berterusan. Hidup adalah satu siri pelajaran yang tersusun rapi untuk difahami dan dihayati sepanjang hayat.

Fahamilah ‘mesej’ yang dibawa oleh setiap peristiwa, individu dan keadaan yang berlaku keatas kita. Jika tidak, maka terpaksalah kita mengulangi pelajaran itu berkali-kali. Sebab itu kita pernah temui individu yang sentiasa berdepan dengan masalah yang sama berulang-ulangkali.

Ujian hidup datang dengan pelajaran, dan pelajaran itu datang bersama tuntutan perubahan. Jika sudah berkali-kali pelajaran disampaikan, tetapi masih tidak ada perubahan, maka itu bermakna kita gagal dalam ‘sekolah’ kehidupan

Ingat, setiap kali sesuatu menimpa kita, samada baik atau buruk. Itu adalah pelajaran yang menuntut perubahan. Maka ubahlah diri kita selalu, ke arah yang baik, lebih baik dan cemerlang.

Jangan sekali-kali menangguhkan pelajaran, nanti kita akan menangguhkan perubahan dan akhirnya menangguhkan datangnya kebaikan
http://genta-rasa.com/2011/03/07/frust-dalam-bercinta/#more-1318

No comments:

Post a Comment