Thursday, May 23, 2013

MEMBACA - SALAH SATU SUMBER ILMU

Siapa diri kita akan datang, akan dicorakkan oleh buku apa yang kita baca sekarang.

Membaca adalah anak kunci pengetahuan. Ilmu boleh dimiliki dengan membaca. Mulakan membaca walaupun dengan kadar yang sedikit.

"When you stop learning, you stop leading-apabila kita berhenti belajar, kita berhenti memimpin.Setiap kita adalah pemimpin, sekurang-sekurangnya pemimpin kepada diri sendiri. Ingat selalu "leaders are learner-pemimpin adalah orang yang sentiasa belajar."

Ilmu yang dimiliki tetapi tidak diamalkan samalah seperti meletakkan pelita di atas atap. Apa hasilnya? Ruang dalam rumah tetap gelap kerana cahaya hanya tersebar di atas atap.

Ingatlah kata-kata hukama:  Orang yang berjaya ialah orang yang hari ininya lebih baik daripada semalam. Orang yang terpedaya ialah orang yang hari ininya sama seperti semalam. Dan orang yang celaka ialah orang yang hari ininya lebih buruk daripada semalam.

Maka sentiasalah berusaha memperbaiki diri dgn ilmu. Kita akan sentiasa berubah, sama ada menjadi orang yang lebih baik atau sebaliknya. Jika kita tidak menaik, kita pasti sedang menurun.

Dari buku Buku Mukmin Profesional : Celik Mata Hati (Ustaz Pahrol Mohamad Juoi)






No comments:

Post a Comment