Sunday, February 8, 2015

KITA SEMUA ADALAH PEMIMPIN

Daripada Ibnu Umar R.huma daripada Nabi SAW sabdanya, “Kamu semua adalah pemimpin dan setiap kamu kelak akan ditanya tentang kepimpinan, ketua adalah pemimpin, kaum lelaki pemimpin kepada ahli keluarganya, kaum wanita adalah pemimpin dan penjaga rumahtangga suami dan anaknya, oleh itu setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya tentang kepimpinannya”.

Sekalipun kita tidak menjadi pemimpin pada setiap organisasi atau pemimpin dalam masyarakat, kita tetap seorang pemimpin. Kita adalah pemimpin kepada DIRI KITA dan setiap anggota-anggotanya.

Kita memimpin akal kita dan bertanggung jawab pada apa yang kita fikirkan dan kita putuskan dalam hidup. Kita memimpin hati kita dan bertanggung jawab pada bisikan-bisikannya. Kita memimpin mata kita dan bertanggung jawab pada apa yang kita lihat.

Kita memimpin telinga kita dan bertanggung jawab pada apa yang kita dengar. Kita memimpin mulut kita dan bertanggung jawab pada apa yang dikatakan dan apa yang kita makan.

Kita memimpin tangan kita dan bertanggung jawab pada apa yang kita lakukan. Kita memimpin kaki kita dan bertanggung jawab pada setiap langkah kita.

Kita juga adalah pemimpin ke lingkungan yang kita lalui setiap saat dan bertanggung jawab pada setiap reaksi yang kita berikan. Inilah sikap yang jika dipraktikkan, akan membuat diri seseorang itu lebih bertanggung jawab dan tidak mudah untuk menyalahkan orang lain.

Dan kita sebagai pemimpin bagi diri sendiri, haruslah ingat, bahawa suatu saat semua tanggung jawab kepemimpinan ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT.

http://www.academia.edu/3697827/PENCIPTAAN_MANUSIA_SEBAGAI_PEMIMPIN
http://www.islam.gov.my/en/e-hadith/kita-semua-adalah-pemimpin

No comments:

Post a Comment